▶️Produsul Coala CoversafeTM este certificat impotriva SARS-CoV-2. Solicita informatii

Despre noi

influenta culorii

Studiu asupra influentei culorii

2020/09/23

De la portocaliul Hermès la turcoazul Tiffany, istoria marcilor a fost mereu strans legata de istoria culorilor. Culorile dau sens, ne influenteaza alegerile, precum si felul in care percepem o marca sau un produs, si despre acest subiect s-au scris multe. In orice caz, semnificatia culorilor nu este o stiinta exacta, si in incercarea noastra de a afla mai multe, uneori s-au sarit niste pasi, au fost prea multe tentative de a generaliza atunci cand era nevoie de putina nuantare. Vom incerca sa deosebim ce e adevarat de ceea ce e fals.

 

O scurta teorie a culorii

Pentru a vorbi despre culoare, trebuie mai intai sa facem un scurt rezumat privind notiunile de baza ale teoriei culorilor. Totul incepe cu rosu, galben si albastru, cele trei culori primare. Amestecand doua din aceste doua culori in proportii egale, vom obtine culorile secundare : violet, verde si portocaliu. Culorile tertiare sunt create prin adaugarea mai mult dintr-o culoare primara, decat din cealalta. Aceasta va rezulta in culori mai apropiate de culorile primare, cu nume precum verde-albastrui sau portocaliu-rosiatic. Culorile primare, secundare si tertiare sunt denumite culori pure sau nuante. Ele sunt intens saturate si vii, si formeaza baza pentru restul paletei de culori. Prin adaugarea de alb la o nuanta, vom crea tente, sau ceea ce numim culori pastelate. Daca adaugam diverse cantitati de negru, vom obtine umbre, in culori mai inchise si mai mate.  In final, pentru a obtine tonuri, adaugam gri si reducem saturatia culorii.

Atunci cand alegem o culoare, trebuie sa ne gandim la cum va fi ea folosita. Combinarea culorilor presupune lucrul cu un echilibru dinamic, definit de armonia pe care acestea o creeaza. Este important sa ne amintim cum creierul uman refuza atat experientele prin care este supra-stimulat sau sub-stimulat, deci armonia ar fi punctul central dintre uniformitate extrema si complexitate extrema. Pentru aceasta, cateva teorii de baza, cum ar fi analogia culorilor (utilizarea culorilor vecine din roata culorilor), sau complementaritatea culorilor (utilizarea de culori opuse in roata culorilor) sunt ades folosite. Tonurile, umbrele si nuantele au si ele rolul lor cand dorim combinatia perfecta. Albastru roial, bleu sau bleumarin sunt toate nuante de albastru, dar vor avea efecte foarte diferite. In mod similar, daca alegem o culoare pentru un anumit efect, acel efect poate fi intensificat sau atenuat de paleta din jur. Dar intrebarea principala ramane : cum alegem acea culoare ? Cu totii am vazut tabele si liste care ne arata insemnatatea anumitor culori, cand portocaliul poate exprima atat optimism, cat si pesimism, iar rosu poate simboliza atat iubirea, cat si agresiunea. Sa incercam deci sa privim mai atent influenta culorilor, pentru a clarifica cateva aspecte.

 

Cum influenteaza culorile corpul nostru

Cercetarile au aratat ca nuantele calde, in special rosul, creste nivelul adrenalinei din corpul uman 1. Aceasta crestere are cateva efecte secundare, care ar putea fi interesante in gasirea culorii potrivite.

Perceptia timpului: “stresul sau anxietatea pot accelera « ceasul interior » al unei persoane, ceea ce conduce la perceptia faptului ca timpul trece mai incet.” (Valdez & Mehrabian, 1994)2. Pe site-uri, cercetarile au aratat ca o bara de incarcare fisiere va fi perceputa ca avand un timp de incarcare mai redus decat o bara rosie, mai ales daca este vorba de o tenta pastel de albastru (un albastru mai deschis). In mod similar, e mai probabil ca o persoana sa se uite la un pliant dominat de culori reci.

Impulsivitate: Nivelul ridicat de adrenalina inhiba functionarea cortexului si a gandirii rationale, crescand impulsivitatea. Cand cheama la o actiune imediata, culorile calde pot provoca o reactie puternica. Din contra, daca doriti ca audienta sa isi mentina un nivel ridicat de concentrare pe gandirea critica, culorile reci ar fi mult mai potrivite.

Agresivitate: Puseurile de adrenalina alimenteaza de asemenea tendintele agresive, care ar putea influenta comportamentul subiectului. In unul din studii3, cercetatorii au observat fundalurile licitatiilor de pe ebay si au descoperit ca fundalurile rosii genereaza venituri mai mari. S-a lansat ipoteza ca fiind mai agresivi, participantii la licitatie pot dori mai mult sa castige licitatia, in defavoarea celorlalti participanti. Pe de alta parte, daca activitatea ta este bazata pe negociere, poate vei dori sa folosesti o culoare rece, pentru a diminua tendinta de agresivitate a celui cu care negociezi. Aceste elemente ne pot ajuta sa navigam mai usor prin marea de culori, dar psihologia culorilor nu este o stiinta exacta, iar la aceste efecte psihologice ale culorilor, trebuie sa adaugam un substrat psihologic.

Cum ne afecteaza culorile mintea

Sa luam de exemplu culoarea albastru. In viata de zi cu zi, ne poate aminti de cer, de mare, ne poate da un motiv de siguranta si naturalete.