▶️Produsul Coala CoversafeTM este certificat impotriva SARS-CoV-2. Solicita informatii

Despre noi

Creativity in times of crisis

Creativitatea pe timp de criză: posterele de informare publica

2020/06/04 - Europe

Munca lui Dieter Rams este atemoporală, în mare parte pentru că tocmai asta urmărea. Moștenirea desigerului de produs, vie în lumea designerilor de azi, depășește obiectele create de el. Viziunea sa asupra designului accentuează responsabilitatea proiectanților și existența unui design bun sau rău. Deși au fost scrise cu mai mult de 40 de ani în urmă, cele zece principii ale sale pentru un design bun ar putea fi privite astăzi ca un model pentru o abordare completă și globală a conceptului eco.'


Creativity

Design care rezistă timpului

Nepotul unui tâmplar, Dieter Rams s-a născut la Wiesbaden, în apropiere de Frankfurt, în 1932. În adolescență la sfârșitul războiului, în 1947, a început să studieze arhitectura și designul interior, alături de designerii care au crezut cu tărie în rolul designului contribuind la formarea unei lumi mai bune. Acest sentiment de responsabilitate în domeniul proiectării este una dintre constante în activitatea lui Rams, împreună cu lupta sa constantă împotriva obsolescenței planificate.

"Profesorii lui Dieter Rams au aparținut mișcării Bauhaus. Primul său colaborator principal din Braun a fost Haus Gugelot, un important designer de la școala de design Ulm. Așadar, a fost influențat din timp de mișcarea funcționalistă, un stil de modularitate și linii simple, unde funcția este egală cu forma ", explică Cecilia Chol, licitatoare și expertă în proiectarea secolului XX "Dacă luăm exemplul playerului său de înregistrare TP1 din 1959, funcțiile sale de bază (în acest caz, redarea muzicii și portabilitatea) nu s-ar schimba în timp. Scopul lui Rams a fost să facă designul cât mai pur posibil, astfel încât utilizatorul să nu ajungă obosit de el. Pentru a atinge perfecțiunea produsului în raport cu funcția sa".

În opinia lui Dieter Rams, produsele durabile pot fi obținute doar printr-un design care să reziste în timp, cu soluții care se potrivesc perfect scopului lor, iar acest principiu se aplică mult mai mult decât designului de produsul. Care este costul, atât financiar, cât și de mediu, al unei noi identități grafice? Un nou design de birou? Ambalare nouă pentru același produs? Ideea nu este, așa cum a explicat Rams însuși, să creeze un produs veșnic, ci mai degrabă să creeze ceva atât de atemporal, atât de bine proiectat, încât să poată accepta îmbunătățiri fără a fi necesar să fie recreat periodic de la zero. Acest lucru implică o anumită abordare a proiectării, care încearcă să cristalizeze în jurul unei constante, ceva care va dura în timp, în acest caz funcția unui produs, în ceea ce privește identitatea putea însemna ADN-ul unei mărci.


 

Radio   vynil.jpg     Calculator
           

D.Rams Portable Transistor Radio and Phonograph TP 1, 1959, MoMA © The Museum of Modern Art, New York/Scala, Florence

 

D.Rams & H.Gugelot for Braun, Radio-Phonograph SK4/10, 1956, MoMA © The Museum of Modern Art, New York/Scala, Florence

   

D.Rams & D.Lubs for Braun, Calculator ET 66, 1987, V&A Museum © The Victoria & Albert Museum


Mai puțin dar mai bun
 

Munca lui Rams se bazează pe precizia, pe eliminarea din produsul a tot ceea ce nu este necesar, a tot ceea ce se poate demoda. Fără nume de marcă în față, fără butoane sau părți inutile. În cei 40 de ani ca șef de proiectare la Braun, Dieter Rams a continuat să lucreze cu aceeași rigoare, filozofie pe care a rezumat-o cu aceste trei cuvinte: „Mai puțin, dar mai bine”.

Când studiem activitatea lui Rams, vedem invenția unor soluții atât de perfecte, atât de utilizate în mod larg, reutilizate, încât aproape uităm că acestea sunt rezultatul anilor de cercetare. Fie că este vorba de modelul de grilă format din găurile din placa metalică a unui difuzor sau de butonul unic rotund de control al unui radio, opera lui Dieter Rams a influențat designerii de zeci de ani, ideile sale fiind integrate perfect în creațiile altora.

Munca lui Jony Ive ca designer principal pentru Apple timp de aproape 30 de ani este probabil cel mai bun exemplu de influență pe care Rams a avut-o asupra designerilor de azi. Ceea ce uimește la prima vedere este cantitatea de detaliu a lucrării lui Rams care poate fi găsită aici și acolo în desenele lui Ive (asemănări care au fost documentate pe scară largă online). Cu toate acestea, una dintre influențele cele mai directe ale designerului german asupra designerului britanic este obiectivul său de a proiecta produse intuitiv de utilizat, un principiu care se află în centrul designului majorității produselor Apple. Și acesta este poate unul dintre punctele cele mai puternice ale ideilor lui Rams: păstrarea lucrurilor la minimum poate de fapt să ne ușureze înțelegerea produsului și utilizarea acestuia. Mai puține resurse pentru un impact mai mare.

În 2013, Sylvain Boyer, un designer francez, a lansat o campanie numită „Ecobranding”. Ideea a fost simplă: reduceți cantitatea de cerneală folosită într-un logo, menținând totodată impactul vizual. Poate părea mic, dar cu mărci precum McDonald's sau Starbucks, o ușoară schimbare a logo-ului ar avea un impact imens asupra milioanelor de cupe, cutii și hârtii de comunicare tipărite în fiecare an.

Studiul operei Rams ne invită să facem un pas mai departe. Pentru designerul german, designul poate avea un impact mai mare, în ciuda faptului că a fost redus la minimum. Poate a venit momentul să începem să alegem cu atenție cuvintele pe care vrem să le tipărim, să scăpăm de elementele care canibalizează mesajul pe care încercăm să-l transmitem și să le lăsăm impactul pe care îl merită.

 

“Designul bun este estetic”

Vorbind despre Rams și despre impactul pe care l-a avut asupra activității sale de designer, Naoto Fukasawa a spus despre Braun Pocket Radio T3: „Nu este nimic mai complet (...) Când vine vorba de estetică, tot ce vrei să obții ca  designer este acolo. „Și este important să nu uităm de importanța esteticii în procesul lui Dieter Rams, care a influențat cu siguranță Fukasawa în lucrarea sa cu Muji.
 
CD     Pocket radio     jony-ive.jpg
             

Naoto Fukasawa for Muji, CD Player, 1999, © The Victoria & Albert Museum

   

D.Rams for Braun, Pocket Radio T3, 1958, MoMA © The Museum of Modern Art, New York/Scala, Florence

   

Jony Ive for Apple, Ipod, 2001, MoMA © The Museum of Modern Art, New York/Scala, Florence

Obiectele modelează în mod semnificativ mediul nostru personal și sentimentul de bunăstare. Și atunci când fiecare detaliu poate avea impact, grija și precizia în procesul de fabricație devin primordiale. Alegerea materialelor, sentimentul pe care îl oferă sub degetele noastre, este un act crucial atunci când studiile arată modul în care diferitele materiale au un impact asupra comportamentului nostru.

Rams a spus cândva că „lumea care poate fi percepută de simțuri emană o aură care cred că nu poate fi digitalizată”. Materialele au un impact asupra simțurilor noastre, la fel cum se modelează. Acest impact poate deveni un mesaj dacă este bine conceput.

Imaginați-vă că doriți să trimiteți un mesaj cuiva pe o bucată de hârtie. Imaginați-vă că această bucată de hârtie, deoarece a fost selectată cu atenție pentru senzația și culoarea sa, este capabilă să transmită singură o parte din mesaj. Acum imaginați-vă cât de puțin ar trebui să spuneți pentru a transmite efectiv acel mesaj. Mai puțin, dar mai bine.

 

 

paperman